Sådan brænder du igennem med dit profilbillede på Linkedin!

In Linkedin, Portræt by Maria Rey Jacobsen

Vi kan ikke komme uden om det, udseende tæller. I hvert fald på de sociale medier og i særdeleshed på LinkedIn.

Det første en potentiel arbejdsgiver, kunde eller samarbejdspartner ser, når de går ind på din profil, er dit profilbillede. Derfor er det utrolig vigtigt, at du sender de rigtige signaler med dit billede.

Faktisk skal du tænke på dig selv, som hvis du solgte en vare, for det er i bund og grund, det du gør. Du sælger dine kompetencer, viden og din personlighed, og du vil gerne sælge dem til den helt rigtige målgruppe. Du skal markedsføre dig selv, og her er profilbilledet et stærkt værktøj.

Din målgruppe

Det første du skal gøre, før du vælger dit profilbillede, er at gøre dig bevidst om hvilken type virksomheder, du gerne vil tiltrække. Hvilken branche, størrelse, alder med mere.

Tjek deres hjemmeside for at se, hvordan de selv repræsenterer sig. Er de afslappet klædt, så er du også afslappet klædt. Bruger de jakkesæt og slips, så vælger du et billede, hvor du er professionelt klædt.

Feriebilleder og festbilleder er NO GO på LinkedIn!

Sælg dig selv



Når du har fundet ud af hvem din målgruppe er, er det tid til at finde et godt, vellignende billede. Husk du skal sælge dig selv, derfor er det vigtigt, at du går op i hvordan profilbilledet ser ud. Billedet skal ligne dig, det vil sige, du skal se ud som du oftest ser ud. Så er du nemmere at genkende. Derfor, bruger du briller til dagligt, så skal du også have briller på på profilbilledet.

Læs mere om portrætter

Se mere på vores side om portrætfoto.


Dit ansigt er dit brand, brug det

Når du ser et logo med rød baggrund og hvid snørklet skrift, er du aldrig i tvivl om, at det er Coca Cola. Du har også mulighed for at brande dig, så folk genkender dig. Lad mig give dig et eksempel:
Jeg mødte engang en dame til et netværksmøde. Hun havde nogle lidt særprægede briller, som fangede min opmærksomhed med det samme. Et år senere var jeg til et andet arrangement (som ikke havde noget at gøre med netværksmødet). Her mødte jeg hende igen, og på trods af at jeg ikke er typen som husker ansigter, så genkendte jeg hende med det samme på grund af brillerne.

Jeg håber at du kan se, hvor vigtigt det er med et godt profilbillede, som viser hvem du er på en ægte og naturlig måde, og som sælger dig.

“It’s one thing to make a picture of what a person looks like, it’s another thing to make a portrait of who they are” Paul Caponigro